lauantai 4. toukokuuta 2019

HYVÄ PAIMEN JA LAMPAAT 36

Lasten Paras Ystävä kirja, jatkuu ...


Totisesti minä sanon teille: joka ei käy ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, on varas ja rosvo. Mutta joka käy ovesta sisään, hän on lammasten paimen.
- Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä, ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä.
Tämän kuvauksen Jeesus esitti heille, mutta he eivät ymmärtäneet, mitä se oli, jota hän puhui heille.
Niin Jeesus vielä sanoi heille:
- Totisesti, totisesti minä sanon teille:  minä olen lammasten ovi. Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja rosvoja, mutta lampaat eivät ole kuulleet heitä. Minä olen ovi, jos joku minun kauttani käy sisään, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisään ja käyvä ulos ja löytävä laidunta.
- Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, jotta heillä olisi elämä ja olisi yltäkyllin.
- Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen panee henkensä lammasten edestä. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee, ja susi ryöstää ja hajottaa ne. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista. Minä olen se hyvä paimen ja minä tunnen omani ja omani tuntevat minut, niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän, ja minä panen henkeni lammasten edestä.
- Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta, niitäkin tulee minun johdattaa, ja he saavat kuulla ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
- Sentähden Isä rakastaa minua, että minä annan henkeni, ottaakseni sen takaisin. Ei kukaan ota sitä minulta, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se takaisin, sen käskyn olen saanut Isältäni.
Ja Jeesus käveli pyhäkössä Salomon pylväskäytävässä. Niin juutalaiset ympäröivät hänet ja sanoivat hänelle:
- Kuinka kauan sinä pidät meidän mieltämme kiihdyksissä? Jos sinä olet Kristus, niin sano se suoraan.
Jeesus vastasi heille:
- Minä olen sanonut teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta. Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani. Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet. 


Mutta Jeesus puhui opetuslapsilleen ja sanoi heille:
- Mitä arvelette? Jos jollakin ihmisellä on sata lammasta ja yksi niistä eksyy, eikö hän jätä niitä yhdeksääkymmentä yhdeksää vuorille ja mene etsimään eksynyttä? Ja jos hän sen löytää, totisesti minä sanon teille: hän iloitsee enemmän siitä kuin niistä yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä, jotka eivät olleet eksyneet.
- Niin ei myöskään teidän taivaallinen Isänne tahto ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kadotukseen.
Kun opetuslapset kuulivat nämä vertaukset hyvästä paimenesta ja lampaista, täytti heidän sydämensä ilo ja rauha.




.... jatkuu ....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

JOULUEVANKELIUMI 2023 LAPSILLE

JOULUEVANKELIUMI  Katso video: https://youtu.be/DK4enWg6ky4?feature=shared Heinillä härkien kaukalo: https://youtu.be/UaZV351JERE?si=0ZWAv5e...