perjantai 28. kesäkuuta 2019

ARMOTON PALVELIJA 37

Lasten Paras Ystävä kirja, jatkuu ...






Pietari meni kerran Jeesuksen tykö ja sanoi hänelle:

- Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?
Jeesus vastasi hänelle:
- Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.
- Sentähden on taivasten valtakunta verrattava kuninkaaseen, joka vaati palvelijoiltansa tiliä.
Ja kun hän rupesi tilintekoon, tuotiin hänen eteensä eräs, joka oli velkaa kymmenentuhatta leiviskää.
Mutta kun tällä ei ollut, millä maksaa, niin hänen herransa määräsi myytäväksi hänet ja hänen vaimonsa ja lapsensa ja kaikki, mitä hänellä oli, ja velan maksettavaksi.
Silloin palvelija lankesi maahan ja rukoili häntä sanoen:
- Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle kaikki.
Niin hänen herransa kävi sääliksi sitä palvelijaa, ja hän päästi hänet ja antoi hänelle velan anteeksi.
Mutta mentyään ulos se palvelija tapasi erään kanssapalvelijoistaan, joka oli hänelle velkaa sata denaria. Ja hän tarttui häneen, kuristi häntä kurkusta ja sanoi:
- Maksa, minkä olet velkaa!
Niin hänen kanssapalvelijansa lankesi maahan ja pyysi häntä sanoen:
- Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle.
Mutta hän ei tahtonut, vaan meni ja heitti hänet vankeuteen, kunnes hän maksaisi velkansa.
Kun hänen kanssapalvelijansa näkivät, mitä tapahtui, tulivat he kovin murheellisiksi ja menivät ja ilmoittivat herrallensa kaiken, mitä oli tapahtunut.
Silloin hänen herransa kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle:
- Sinä paha palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit. Eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin minäkin sinua armahdin?
Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa.
Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi.
Kun Pietari kuuli tämän vertauksen, häpesi hän, sillä hän ymmärsi, että hän oli ollut juuri se armoton palvelija, josta Jeesus oli puhunut. Hn oli saanut Jeesukselta anteeksi kaikki suuret syntinsä, mutta hänen oli ollut vaikea antaa anteeksi veljellensä hänen pieniä rikkomuksiaan.
Jonkun ajan kuluttua hänen veljensä rikkoi häntä vastaan, kun hän sanoi Pietarista loukkaavan sanan.
Silloin Pietari kiivastui ja aikoi sanoa veljestänsä yhtä loukkaavasti, mutta samassa hän muisti Jeesuksen opetuksen, ja sanoi veljellensä:
- Me emme saa riidellä tiellä, vaan meidän on annettava toisillemme anteeksi seitsemänkymmentä kertaa seitsemän kertaa päivässä, ettemme saisi armottoman palvelijan kohtaloa, joka heitettiin torniin ikuisiksi ajoiksi.
Niin hänen veljensä nöyrtyi, tarttui hänen käteensä ja sanoi:
- Pietari, veljeni, anna minulle anteeksi minun rikokseni, kun minä loukkaisin sinua pahalla sanallani.
Niin Pietari antoi veljellensä anteeksi, ja he syleilivät toisiansa ja olivat iloisia.
Niin Jeesus opetti opetuslapsiansa antamaan anteeksi toinen toisillensa heidän rikkomuksensa, niinkuin hänkin oli heille anteeksi antanut.

jatkuu ...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

JOULUEVANKELIUMI 2023 LAPSILLE

JOULUEVANKELIUMI  Katso video: https://youtu.be/DK4enWg6ky4?feature=shared Heinillä härkien kaukalo: https://youtu.be/UaZV351JERE?si=0ZWAv5e...