maanantai 8. heinäkuuta 2019

VIINITARHAN TYÖMIEHET 39

Lasten Paras Ystävä kirja, jatkuu ...






Taivasten valtakunta on perheen isän kaltainen, joka varhain aamulla lähti palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa.

Ja kun hän oli sopinut työmiesten kanssa denarista päivältä, lähetti hän heidät viinitarhaansa.
Ja hän lähti ulos kolmannen hetken vaiheilla ja näki toisia seisomassa torilla joutilaina, ja hän sanoi heille:
- Menkää tekin minun viinitarhaani, ja mikä kohtuus on, sen minä annan teille.
Niin he menivät.
Taas hän lähti ulos kuudennen ja yhdeksännen hetken vaiheilla ja teki samoin.
Ja kun hän lähti ulos yhdennentoista hetken vaiheilla, tapasi hän vielä toisia siellä seisomassa, ja hän sanoi heille:
- Miksi seisotte täällä kaiken päivää joutilaina?
He sanoivat hänelle:
- Kun kukaan ei ole meitä palkannut.
Hän sanoi heille:
- Menkää tekin minun viinitarhaani.
Mutta kun ilta tuli, sanoi viinitarhan herra tilansa hoitajalle:
- Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeisestä alkaen ensimmäisiin asti.
Kun nyt tulivat ne, jotka olivat saapuneet yhdennentoista hetken vaiheilla, saivat he kukin denarin.
Ja kun ensimmäiset tulivat, luulivat he saavansa enemmän, mutta hekin saivat kukin denarin.
Kun he sen saivat, napisivat he perheenisäntää vastaan ja sanoivat:
- Nämä viimeiset ovat tehneet työtä vain yhden hetken ja sinä teit heidät meidän vertaiseksemme, jotka olemme kantaneet päivän kuorman ja helteen.
Niin hän vastasi eräälle heistä ja sanoi:
- Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä, etkö sopinut minun kanssani denarista? Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon antaa tälle viimeiselle saman verran kuin sinullekkin. Enkö saa tehdä omallani, mitä tahdon? Vai onko silmäsi nurja sentähden, että minä olen hyvä?
Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi.
Mutta hänen opetuslapsensa eivät ymmärtäneet, mitä tämä vertaus tarkoitti, sillä he luulivat sydämessään, että he tulisivat saamaan suuren palkan, koska he olivat seuranneet Jeesusta alusta asti.
Silloin Sebedeuksen poikien äiti tuli poikineen hänen tykönsä ja kumarsi häntä, aikoen anoa häneltä jotakin.
Niin hän sanoi vaimolle:
- Mitä tahdot?
Tämä sanoi hänelle:
- Sano, että nämä minun kaksi poikaani saavat istua, toinen sinun oikealla ja toinen sinun vasemmalla puolellasi, sinun valtakunnassasi.
Mutta Jeesus vastasi ja sanoi:
- Te ette tiedä, mitä anotte.  Voitteko juoda sen maljan, jonka minä olen juova.
He sanoivat hänelle:
- Voimme.
Hän sanoi heille:
- Minun maljani te tosin juotte, mutta minun oikealla ja vasemmalla puolella istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille minun Isäni on sen valmistanut.
Kun ne kymmenen sen kuulivat, närkästyivät he näihin kahteen veljekseen.
Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi:
- Joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne, niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä.
Niin hänen opetuslapsensa ymmärsivät, että Jumalan valtakunnassa viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi.

jatkuu ...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

JOULUEVANKELIUMI 2023 LAPSILLE

JOULUEVANKELIUMI  Katso video: https://youtu.be/DK4enWg6ky4?feature=shared Heinillä härkien kaukalo: https://youtu.be/UaZV351JERE?si=0ZWAv5e...